
Οι οφθαλμολογικές παθήσεις έχουν ίσως και τη θετική τους πλευρά για τους καλλιτέχνες. Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ένα μέρος της τεχνικής του Ελ Γκρέκο αποδίδεται στον αστιγματισμό.
Οι υποστηρικτές αυτής της θεωρίας αποδίδουν στην συγκεκριμένη πάθηση τις μακροπρόσωπες φιγούρες του. Φυσικά υπάρχει και ο αντίλογος που συνίσταται στην άποψη των ειδικών που υποστηρίζουν ότι οι μορφές του Γκρέκο θα ήταν παρόμοιες ακόμα και στην περίπτωση που δεν είχε αστιγματισμό. Για να τεκμηριώσουν την άποψη τους λένε ότι υπάρχουν πολλά προσχέδια του ζωγράφου με πιο ρεαλιστικά πρόσωπα.
Ίσως, όμως, το επιχείρημα των τελευταίων να έχει και την εξήγηση του η πάθησή του δεν είχε προχωρήσει ακόμα, αλλά επιδεινώθηκε αργότερα.
Οι υποστηρικτές αυτής της θεωρίας αποδίδουν στην συγκεκριμένη πάθηση τις μακροπρόσωπες φιγούρες του. Φυσικά υπάρχει και ο αντίλογος που συνίσταται στην άποψη των ειδικών που υποστηρίζουν ότι οι μορφές του Γκρέκο θα ήταν παρόμοιες ακόμα και στην περίπτωση που δεν είχε αστιγματισμό. Για να τεκμηριώσουν την άποψη τους λένε ότι υπάρχουν πολλά προσχέδια του ζωγράφου με πιο ρεαλιστικά πρόσωπα.
Ίσως, όμως, το επιχείρημα των τελευταίων να έχει και την εξήγηση του η πάθησή του δεν είχε προχωρήσει ακόμα, αλλά επιδεινώθηκε αργότερα.