Σύμφωνα με πρόσφατη επιστημονική έρευνα είναι πιθανό μια σπάνια διαταραχή στην όραση του καλλιτέχνη το μυστικό της καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας του.
Το καλλιτεχνικό στυλ και σήμα κατατεθέν του Ντα Βίντσι ήταν ένας συνδυασμός της αίσθησης του επίπεδου και του βάθους που κυριαρχεί σε μεγάλο μέρος του έργου του. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των ειδικών αυτός ο συνδυασμός δεν αποκλείεται να ήταν αποτέλεσμα μιας ασυνήθιστης κατάστασης των ματιών του;
Την παραπάνω θεωρία υποστηρίζουν, σύμφωνα με το ΑΠΕ, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο City του Λονδίνου και στο Ινστιτούτο Ερευνών Οφθαλμών Smith-Kettlewell στο Σαν Φρανσίσκο.
Την παραπάνω θεωρία υποστηρίζουν, σύμφωνα με το ΑΠΕ, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο City του Λονδίνου και στο Ινστιτούτο Ερευνών Οφθαλμών Smith-Kettlewell στο Σαν Φρανσίσκο.

Οι ειδικοί μελέτησαν πορτραίτα και αυτοπροσωπογραφίες του καλλιτέχνη της Αναγέννησης για να δουν εάν η όραση του είχε επηρεαστεί από μια πάθηση των οφθαλμών που ονομάζεται εξωτροπία και αποτελεί μορφή στραβισμού.
Αφού έκαναν διάφορες μετρήσεις οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι πολλά πορτρέτα του εμφανίζουν κακή ευθυγράμμιση που υποδηλώνει την κατάσταση. Συγκεκριμένα συμπέραναν ότι το αριστερό μάτι του επηρεαζόταν όταν χαλάρωνε το βλέμμα του, αλλά ότι ο καλλιτέχνης μπορούσε να το επανευθυγραμμίσει, όταν εστίαζε το βλέμμα.
Ο Ντα Βίντσι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία είχε διακοπτόμενη εξωτροπία με συνέπεια να διαθέτει την δυνατότητα να αλλάζει σε μονοφθαλμική όραση, που εξηγεί ίσως τη μεγάλη ευκολία απεικόνισης της τρισδιάστατης στερεότητας των προσώπων.
Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο JAMA Opthalomology.